Ścieżka edukacyjna "Na tropie przyrody"

Identyfikator: 24-OBB001. Złożone w kategorii: Projekty osiedlowe dla osiedla Słoneczne przez Wojciech Kula.

Szczegóły projektu

I. Opis koncepcji projektu

1. Wstęp

Projekt edukacyjny pt. „ Na tropie przyrody" przeznaczony jest dla mieszkańców osiedla oraz uczniów Szkoły Podstawowej nr 27 w Bielsku-Białej. Projekt obejmuje budowę ścieżki, która ma na celu edukację ekologiczną i środowiskową. Na trasie ścieżki dzieci będą odwiedzać przystanki z kolejnymi atrakcjami: „Witacz", „Zegar fenologiczny", gra „Na tropie leśnych zwierząt", „Światowid", „Programy treningowe", edukacyjna ławka śpiewających ptaków, „Leśne rekordy", lekcja dendrologii. Ścieżkę kończy „Przyrodnicze koło wiedzy" oraz ogródek meteorologiczny. Dzieci będą miały możliwość samodzielnie odkrywać elementy świata przyrody (rozpoznawać rośliny, rozpoznawać ślady zwierząt, badać pogodę), uczyć się poprzez zabawę, rozwiązywać zagadki i gry logiczne, a nawet rozwijać swoją sprawność ruchową, naśladując zwierzęta, bawić się w odkrywców, tropicieli. Ścieżka będzie ciekawą alternatywą spędzania czasu wolnego dla całych rodzin w pięknym otoczeniu w bliskości z naturą.

2. Cel

Ścieżka dydaktyczna ma na celu zapoznanie młodych ludzi z odmianami roślin i zwierząt występującymi w Polsce, sposobem ich pielęgnacji oraz naturalnym środowiskiem, w których możemy je spotkać.

Barwne tablice informacyjne i gatunkowe, plenerowe gry logiczne oraz mała architektura na trasie ścieżki dydaktycznej pozwolą na odbycie ciekawej lekcji oraz miłe spędzenie czasu wśród zieleni. Dodatkowym atutem będzie wydzielenie odrębnego miejsca na ogródek meteorologiczny.

Dzieci korzystające ze ścieżki edukacyjnej „Na tropie przyrody" będą miały okazję wczuć się w rolę obserwatorów pogody, monitorując atmosferę w ogródku meteorologicznym. Dzieci udając się do stacji meteorologicznej, zainstalowanej na terenie szkoły, będą miały możliwość sprawdzenia, jaka jest temperatura powierza, temperatura gruntu, wilgotność powietrza, kierunek i prędkość wiatru, ciśnienie atmosferyczne, czy i ile spadło deszczu w ciągu ostatniej doby.

Podstawowym celem ścieżki edukacyjnej "NA TROPIE PRZYRODY" będzie podniesienie wśród młodzieży z naszego osiedla świadomości funkcjonowania człowieka w środowisku, a także w kontekście wykorzystywanych zasobów oraz generowanych zanieczyszczeń. Nasza ścieżka edukacyjna kierowana jest przede wszystkim do dzieci i młodzieży naszej okolicy, ale z pewnością będzie także atrakcją dla całych rodzin naszego miasta, bo każdy znajdzie tu grę i miejsce dla siebie.

Cel powstania ścieżki dydaktycznej:

  • Zdobywanie wiedzy na temat roślin i zwierząt oraz ich środowiska naturalnego
  • Zwiększanie świadomości ekologicznej
  • Tworzenie więzi z regionem
  • Udoskonalenie umiejętności obserwacji i analizy zjawisk przyrodniczych
  • Prowadzenie lekcji w plenerze

3.  Wytyczne koncepcji projektowej:

  • Wykorzystanie podstawowych gatunków drzew i krzewów liściastych
  • Wykorzystanie podstawowych gatunków drzew i krzewów iglastych
  • Stworzenie terenu umożliwiającego zielone lekcje tudzież odpoczynek na łonie natury
  • Zagospodarowanie terenu edukacyjnymi grami plenerowymi
  • Zamontowanie ogródka meteorologicznego
  • Oznaczenie przystanków edukacyjnych za pomocą tablic informacyjnych.

4.  Założenie projektowe

Koncepcja projektowa ścieżki dydaktycznej zakłada wykorzystanie rodzimych odmian roślin. W dużej mierze są to drzewa i krzewy o ciekawym pokroju i barwie. Zaprojektowane różnokolorowe byliny i niskie krzewy pozwalają uzyskać ciekawy efekt wizualny, jak również łatwiejszy dostęp dla ciekawych świata dzieci. Możliwość dotyku i zapachu wzmaga wrażenia optvczne, jak również pozwala na łatwiejsze zapamiętanie informacji dotyczących danej rośliny.

Stacja meteorologiczna pozwoli dzieciom samodzielnie odczytywać parametry pogody. Na trasach ścieżki dydaktycznej usytuowane są tablice informujące nas o miejscu, w którym aktualnie się znajdujemy. Całość wzbogacona jest elementami małej architektury oraz wytyczonymi miejscami odpoczynku (siedziska, drewniane gry logiczne, budki dla jeży), jednocześnie uatrakcyjniając otoczenie i umożliwiając prowadzenie zielonych lekcji.

Lokalizacja

Teren bezpośrednio przed budynkiem Szkoły Podstawowej nr 27 im. Janusza Kusocińskiego w Bielsku-Białej przy ul. Zofii Kossak-Szczuckiej 19. 

Teren przeznaczony do zagospodarowania podzielony jest na dwa place o wymiarach: 

  • 17m x 30m
  • 47m x 17m

Autor

Wojciech Kula, adres e-mail: sp27.bb@wp.pl

Szacunkowy koszt przedsięwzięcia: 100 000,00 zł

Części składowe zadania

  1. Zakup i montaż małej architektury - 45.000,00 zł
  2. Koszt i wykonanie prac projektowo-ogrodniczych - 45.000,00 zł
  3. Koszt zakupu roślin - 10.000,00 zł

Opinia Zespołu Weryfikacyjnego

Opinia pozytywna. Kwota szacunkowa - 100 tys. zł.

Wrzuć linka na swój profil

Podoba Ci się ten projekt? Chcesz, by został zrealizowany? Im więcej osób dowie się o nim i poprze podczas głosowania, tym większe szanse będzie miał na realizację. Udostępnij go na swoim profilu by dowiedzieli się o nim Twoi znajomi!